صالحی ماشین ایرانیان

النگوی طلا چطور …

النگوی طلا چطور ساخته میشود؟

یکی از پرطرفدار ترین مصنوعات طلا در حوزه خاورمیانه و هند النگوی طلا است.در این مقاله به شرح مراحل ساخت النگو از ابتدای ذوب طلا تا انتها می پردازیم و در این میان شمارا با خط تولید النگو و دستگاه های طلا سازی آشنا خواهیم کرد.

1.ذوب طلا


پایه ای ترین مرحله ذوب طلا است که بوسیله کوره القایی انجام می شود. پس از ذوب کردن، طلا را بر اساس اندازه و وزن آن در ظرفی به نام ریجه می‌ریزند.



کوره القایی صالحی ماشین



2.نورد کردن قطعه طلا


فرم دادن به النگو طلا در کارگاه زرگری بوسیله چرخ نورد انجام میگیرد.در این حالت تسمه طلا را در چند مرحله از چرخ نورد عبور می دهند تا به ضخامت مورد نظر برسد.در هنگامی که دستگاه در حال چرخش است باید طلا را گرم کرد تا بهتر فرم بگیرد.چرخ نورد دستگاه خطرناکی است لازم است اپراتور آن فردی ماهر باشد.



دستگاه نورد صالحی ماشین



3.سایز النگو طلا


پس از گذراندن مرحله دوم، طلا به شکل تسمه می‌شود که در این مرحله باید تسمه را به سایزهای مختلف 1 الی 4 تبدیل کرد و سپس طلا بار دیگر به تسمه طلا حرارت می‌دهند تا به مرحله جوش برسد. حرارت داده شده به طلا، به دلیل تغییر حالت و فرم دادن راحت‌تر به تسمه است.



4. گرد کردن النگو


در این مرحله به وسیله ماشین فرم و حلقه النگو را گرد میکنیم و آن را اماده جوش کاری میکنیم.این ماشین توانایی دامله کردن النگو را دارد.



5. جوشکاری


چس از گرد کردن تسمه آن را بهم جوش می دهیم.برای جوش دادن تسمه طلا از لحیم جوش به مقدار کم استفاده می شود



6. چکش کاری  و پرس النگو


پس از اینکه جوشکاری انجام شد، محل جوش را چکش می‌زنند تا سطح النگو صاف شود. سپس به وسیله دستگاه پرس، النگو طلا را گرد می‌کنند تا سایز آن مشخص و دقیق باشد.



7.جوهر کردن


در کارگاه طلا سازی در مرحله جوهر کردن، طلا از رنگ سیاه خارج می‌شود و به رنگ زرد تبدیل می‌شود؛ زیرا با انجام عملیات‌های مختلف برروی النگو، رنگ آن سیاه است، پس آن را در جوهر می‌ریزند تا تمیز شود.با جوهر کردن النگو، مشکلاتی که در طول ساخت پیش آمده است و دیده نمی‌شد، حال قابل رویت است و می‌توان آن مشکل را برطرف کرد.



8.طرح دادن روی النگو


طراحی روی النگو بوسیله دستگاه های پیشرفته سی ان سی ، مات ضربه ، ترنا انجام می شود.بطوریکه طرح النگو که از قبل بوسیله نرم افزار، طراحی شده را به دستگاه سی ان سی النگو می دهند و دستگاه سی ان سی بوسیله ابزار های مختلف روی النگو عملیات براده برداری را انجام می دهد .این مرحله به نوعی مهمترین مرحله در ساخت النگو هست.



cnc النگو طلای صالحی ماشین



9.رنگ آمیزی النگو


رنگ آمیزی النگو بستگی به سفارش مشتری دارد که البته برای جلا و زیبایی النگو استفاده می شود.رنگ کردن النگو به وسیله دستگاه آبکاری انجام می شود



10.حک کردن مارک


آخرین مرحله در ساخت النگو حک کردن نام تجاری و عیار طلا روی النگو هست که بوسیله دستگاه لیزر انجام می شود.



سخن پایانی



در این مقاله سعی کردیم شمارا با مراحل ساخت النگو و دستگاه های مرتبط با ساخت النگو اشنا کنیم.در مقاله های بعدی مصنوعات دیگری را بررسی می کنیم.



 



 



مطالب مرتبط


کارگاه طلا سازی چه دستگاه هایی دارد؟