صالحی ماشین ایرانیان

طلا چیست؟

طلا چیست؟

طلا (Au) عنصری فلزی است به رنگ زرد براق ویژگی های این عنصر فلزی شکل پذیری زیاد ، زیبایی ، درخشندگی منحصربفرد ، مقاومت زیاد در برابر عوامل محیطی چون آب و هوا و تغییرات دمایی می باشد.

 



شکل پذیری طلا به اندازی ای است که میتوان از یک گرم طلای خالص ورقه ای به اندازه 1متر در 1 متر ساخت.طلا به حدی میتواند نازک شود که نور را از خود عبور دهد و حتی با ناخن روی طلای خالص میتوان شکل ایجاد کرد.



به دلیل همین خاصیت نرمی در مصارف مختلف با اضافه کردن برخی فلزات دیگر مقاومت طلا را افزایش می دهند که این عمل باعث تغییر رنگ در طلا هم می شود.



طلا در هوا و رطوبت مقاومت خوبی دارد و در اسید ها بسیار پایدار است.تنها اسیدی که قادر به حل کردن طلا می باشد به نام تیزآب سلطانی (نیترو هیدروکلریک اسید)شناخته می شود.طلا به سختی وارد واکنش های شیمیایی میشود.



 



طلا چیست؟



 


کاربردهای طلا


طلا علاوه بر کاربرد زینتی و سرمایه ای، کاربردهای گوناگون دیگری از جمله در دندان‌پزشکی، تولید شیشه‌های رنگی و صنایع الکترونیک دارد و با توجه به رسانایی الکتریکی بالا در سیم‌کشی الکتریکی استفاده می شود.



 





طلا  رسانای خوب گرما و جریان برق است. از نظر شیمیایی رطوبت هوا و بر آن بی اثرند. به همین دلیل در ساخت سکه و جواهرات بسیار مناسب است و البته می‌توانند پوشش مناسب برای دیگر فلزهای واکنش پذیر باشد



رنگ های مختلف طلا


رنگ طلای خالص زردتیره است. طلا با عیار ۱۸  دارای ۲۵٪ مس است.



در طلاسازی سنتی و باستانی روسیه دیده شده‌است.این طلا که قرمز رنگ است برای عموم مردم کاربرد ندارد.



طلای ۱۸ و ۱۴ که تنها از آلیاژ طلا-نقره ساخته شده باشند رنگ زرد مایل به سبز دارند و با نام طلای سبز شناخته می‌شوند.طلای سفید از آمیختن طلا با فلزهای سفیدرنگ مثل نقره، پالادیم یا نیکل بدست می‌آید.



البته رنگ درخشان طلای سفید رنگ واقعی آن نیست بلکه به دلیل روکش رودیم (فلزی از گروه پلاتین) است که بر روی آن کشیده می‌شود.از انواع رایج طلای سفید، طلای ۱۸ عیار دارای ۱۷/۳ ٪ نیکل، ۵/۵٪ روی و ۲/۲٪ مس است که به رنگ نقره دیده می‌شود.از آمیختن طلا با آهن به طلای آبی و از طلا با آلومینیم به طلای بنفش می‌رسیم.طلای آبی تُرد است و به سختی می‌توان با آن کار کرد.



این رنگ‌های طلا در کارهای بسیار ویژه جواهرسازی، استفاده می شود و کاربرد چندانی ندارند.



جلا و آبکاری طلا را در نظر داشته باشید: آبکاری در واقع روشی است که در آن فلزات را داخل طلای مذاب فرو می برند و به این ترتیب یک پوششی از طلا بر روی فلزات ایجاد می شود. در این روش یک جریان الکتریکی میان فلز و طلا برقرار می شود که در نهایت موجب می شود لایه ای از طلا به فلز بچسبد.



 



طلا در جواهرات


در صنعت جواهر طلا جایگاه بسیار ویژه ای دارد که به دلیل فرم پذیری زیاد طلا از آن مصنوعات بسیار زیبایی میتوان ساخت از جمله گردن بند ، انگشتر ، حلقه ، پلاک . در صنعت طلا و جواهر از طلای خالص استفاده نمی شود و مقدار طلای استفاده شده در یک گرم طلا ساخته شده را عیار طلا می نامند.



در مقاله های آینده در مورد عیار طلا صحبت خواهیم کرد.