صالحی ماشین ایرانیان

نکات خرید طلای …

نکات خرید طلای دست دوم؛ مزایا و معایب

یکی از گزینه های مهم به منظور سرمایه گذاری، خرید طلای دست دوم یا کار کرده است. مهمترین مزیتی که این نوع طلاها نسبت به طلاهای کارنکرده دارند، عدم پرداخت هزینه ساخت آنها است. بنابراین طلاهای کارکرده دارای قیمت پایین تری بوده و گزینه مناسبی برای پس انداز و سرمایه گذاری محسوب می گردند.

علاوه بر این طلای دست دوم برای افرادی مناسب است که قصد دارند طلای خود را پس از مدتی بفروشند. چرا که علاوه بر عدم پرداخت هزینه ساخت، گاهی مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت نمی کنند. بنابراین قیمت طلا تا حد زیادی کاهش می یابد و به صرفه است. اما در خرید این طلاها بایستی به موارد و نکات مهمی دقت داشت تا بتوان خرید امن و ارزشمندی داشت.



در پاسخ به این سوال که طلای دست دوم بخریم یا نه؟ باید گفت که به دلیل کاهش ارزش پول ملی، افرادی دارای نقدینگی و سرمایه زیادی هستند، می توانند با خرید طلای دست دوم به عنوان ایده ای مناسب برای سرمایه گذاری، از سود آن بهره مند گردند. اما بایستی در خرید و فروش طلای کارکرده به نکات مختلفی توجه داشت تا دچار ضرر نشوید.



 



یکی از مزیت های طلای دست دوم علاوه بر سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول این است که می توان از آن به عنوان زیور آلات نیز استفاده کرد. در واقع این نوع طلاها می توانند باعث ایجاد زیبایی در فرد نیز شوند. همچنین سود آنها نسبت به خرید سکه نیز بیشتر است. چرا که با توجه به اقتصاد ایران و جهان، قیمت سکه افت و خیزهای بسیاری دارد و ممکن است فروش آن با ضرر همراه باشد.



طلاهای کارکرده در هر زمانی می توانند به راحتی پول نقد تبدیل شوند. چرا که این نوع طلاها را می توان خیلی آسان آب کرد. همچنین برای خرید این نوع طلاها نیاز به سرمایه زیادی نیست و گاهی می توان به هزینه ای اندک طلای مورد نظر را خریداری نمود.



 



قوانین مهم در فروش و خرید طلای دست دوم



یکی از مهمترین مواردی که هنگام خرید و فروش طلای دست دوم بایستی به آن توجه داشت، فاکتور خرید است. این فاکتور به عنوان سند کوچکی محسوب می شود که ارزش و اعتبار بالایی دارد و نشان می دهد که طلای خریداری شده تقلبی نیست.



در واقع همه طلا فروشی ها در هنگام فروش طلا موظف هستند تا فاکتور خرید را به مشتری تحویل دهند. در مقابل نیز در هنگام خرید طلا نیز، فروشنده باید فاکتور خرید داشته باشد. چرا که طلای بدون فاکتور حکم طلای دزدی و سرقتی را دارد و طلافروشان تمایلی برای خرید طلای بدون فاکتور ندارند.



در فاکتور خرید اطلاعاتی مانند وزن دقیق طلا، قیمت روز آن، اجرت ساخت، متعلقات طلا، قیمت نهایی و مهر طلا فروشی وجود دارد. صدور این فاکتور در واقع تضمینی برای اصالت طلا است و طلای بدون فاکتور به سختی خرید و فروش می شود. بنابراین هنگام خرید طلای دست دوم بایستی به وجود فاکتور آن توسط فروشنده توجه داشت.



 



یکی دیگر از مواردی که در خرید و فروش طلای دست دوم وجود دارد، این موضوع است که هنگام خرید یا فروش این نوع طلاها از فروشگاه طلا و جواهرات، اجرت پرداخت و سود فروش طلا فروش از قیمت اولیه و جنس طلا کم می شود. در واقع این مورد به عنوان یک قانون شناخته می شود و در همه طلا فروشی ها اجرا می شود.



بنابراین بر اساس قانون طلا فروش نباید طلای کهنه ای که خریداری کرده را به عنوان طلای نو بفروشد. این نوع طلا، به عنوان طلای دست دوم یا کارکرده شناخته می شود و هنگام فروش هزینه ساخت و سود فروشنده از خریدار دریافت نمی گردد.



 



محاسبه قیمت در خرید طلای دست دوم



در خرید طلای دست دوم بایستی توجه داشت که در محاسبه قیمت آنها، اجرت ساخت طلا محاسبه نمی شود. در واقع برای محاسبه این نوع طلاها ابتدا بایستی نحوه محاسبه قیمت طلاهای نو را مورد بررسی قرار داد. طلاهای نو بر اساس آنچه در صنف طلافروشان اعلام شده به صورت؛ قیمت طلای روز به علاوه اجرت ساخت طلا به علاوه ۷ درصد سود طلافروش به علاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ضرب در وزن طلا محاسبه می شود. به این صورت قیمت کل طلا به دست می آید.



اجرت و هزینه ساخت طلا بر اساس نوع طلا و میزان کاری که بر روی طلا انجام شده برای هر گرم طلا حساب می شود. در واقع هر چقدر طلا ظرافت بیشتری داشته باشد و دارای قسمت های ریز و ظریفی باشد، در ساخت آن زحمت بیشتری خرج شده است. بنابراین این نوع طلا از اجرت بیشتری برخوردار است.



طلاها اجرت ساخت متفاوتی دارند و تنها یک بار در زمان خرید طلای نو پرداخت می شود. بنابراین در خرید طلای دست دوم دیگر نیازی به پرداخت هزینه ای بابت اجرت ساخت نیست. در واقع هنگام فروش طلا، هزینه های مربوط به اجرت، سود فروشنده و مالیات از قیمت طلا کسر خواهد شد.



 



محاسبه قیمت طلای دست دوم دارای فرمول مشخصی است و طلافروشان بایستی آن را رعایت کند. اختلاف قیمتی که میان طلای نو با کارکرده وجود دارد، میزان هزینه ای است که به عنوان اجرت دریافت می شود. همچنین برخی از طلافروشان می توانند به میزان مشخصی کارمزد بابت فروش طلای دست دوم دریافت کنند. این میزان کارمزد حداکثر ۷ درصد بوده و بیش از این مقدار مجاز نمی باشد. علاوه بر این برخی از فروشندگان می توانند به میزان ۹ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده از خریدار دریافت نمایند.



 



معایب خرید طلای دست دوم



در کنار مزایا و سودی که از خرید طلای دست دوم به دست می آید، این معامله می تواند با مشکلات و ضررهای زیادی نیز همراه باشد. یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام خرید طلا وجود داشته باشد، خرید طلای تقلبی به اسم طلای دست دوم و کارکرده است.



برای جلوگیری از بروز این مشکلات بایستی از وجود فاکتور خرید و معتبر بودن آن مطمئن شد. علاوه بر این هنگام خرید این نوع طلاها بایستی به منظور محک زدن و عیار سنجی آن به طلافروشی های مجاز و معتبر که به ابزارهای محک زنی مجهز هستند، مراجعه کرد. بنابراین قبل از خرید طلای دست دوم بایستی آن را به چند طلافروشی نشان داد و از عیار طلا و اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد.



یکی دیگر از معایبی که هنگام خرید طلای کارکرده با ان مواجه می شویم، عدم وجود تنوع در این نوع طلاها است. طلاهای دست دوم معمولا دارای تنوع نیستند و خریدار بایستی از میان طلاهای موجود در ویترین، طلای مورد نظر خود را انتخاب کند.



علاوه بر این برخی از طلاهای دست دوم دارای قفل یا قسمت های ظریفی هستند. بسیاری از گوشواره ها، دستبندها و… دارای قفل هستند در صورت خراب بودن یا محکم نبودن قفل به راحتی گم می شوند. در طلاهای کارکرده امکان وجود خرابی در طلا بیشتر است و در بسیاری از موارد قفل یا پیچ و مهره های موجود در طلا شل شده است.



 



بنابراین قبل از خرید طلای دست دوم بایستی قفل و قسمت های ظریف آن را به خوبی بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شد. در صورت وجود خرابی در قفل یا زنجیر طلا باید آن را برای رفع مشکل به تعمیرکار طلا داد و یا از خرید طلای مشکل دار امتناع نمود.



به منظور خرید و فروش طلای دست دوم بایستی به مکان های معتبر و مجاز مراجعه کرد و از خرید طلا از افراد معمولی و یا از سایت های خرید و فروش کالا جلوگیری کرد. چرا که طلا به دلیل ارزش بالایی که دارد می تواند به راحتی دزدیده یا قاچاق شود. بنابراین قبل از خرید طلای دست دوم از افراد معمولی باید آن را از همه جهات بررسی کرده و به چند طلافروش معتبر نشان داد.



در برخی از مواقع افراد برای فروش طلای دست دوم از فاکتورهای نامعتبر استفاده می کنند. همچنین در برخی از موارد دزدان برای فروش طلاهای دزدیده شده، فاکتورهای تقلبی جعل می کنند. امروزه فاکتور به عنوان ضمانت اصالت طلا و تقلبی نبودن آن شناخته می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل بایستی پیش از خرید این نوع طلاها ویژگی های مختلف فاکتور را بررسی کرده و از صحت فاکتور مطمئن شد.



یکی از مشکلاتی که در خرید طلای دست دوم ممکن است وجود داشته باشد، انتقال بیماری است. چرا که امکان وجود بیماری های پوستی در فردی که قبلا از طلا استفاده کرده وجود دارد و اگر خریدار دارای حساسیت باشد می تواند به بیماری مبتلا شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل پس از خرید این نوع طلاها بایستی آنها را به خوبی ضدعفونی و شستشو کرد. همچنین می توان از آبکاری برای این نوع طلاها استفاده کرد تا طلا به خوبی تمیز و مثل روز اول، نو شود.



طلا دست دوم بخریم یا نه؟



برای خرید طلای دست دوم قبل از هر چیز بایستی به راهنما و نکات خرید و فروش طلای دست دوم توجه ویژه ای داشت. با توجه به سودی که با خرید این نوع طلاها به دست می آید، می توان گفت با رعایت نکات و موارد مهم می توان این نوع طلاها را خریداری نمود.



بنابراین بایستی در خرید طلای کارکرده دقت کرد که این کالا را از مغازه داران و طلافروشان معتبری که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهرات هستند، خریداری نمود. این عامل باعث می شود تا از خرید طلاهای قاچاق یا دزدی جلوگیری شود.



همچنین در صورت خرید طلای دست دوم از معتبر بودن فاکتور آن و تقلبی نبودن آن به وسیله مراجعه به طلا فروشان مجاز، اطمینان حاصل کرد. به طور کلی برای آن که بدانیم طلای دست دوم بخریم یا نه، بایستی به ویژگی های طلا، قوانین موجود برای خرید این نوع طلاها و سلیقه فرد توجه نمود.