صالحی ماشین ایرانیان

استخراج طلا از …

استخراج طلا از معادن به چه شیوه هایی صورت می پذیرد؟

این تصور که معدن کاران در معادن طلا و در فرایند استخراج، با تکه‌های درشت و درخشنده طلا روبرو می‌شوند تصوری خیالی و رؤیایی است. واقعیت این است که برای تولید 1 گرم طلا به‌طور متوسط به 350 کیلوگرم خاک معدنی احتیاج است. البته این مقدار به میزان غنی بودن معدن و روش معدنکاری به کار گرفته‌شده نیز بستگی زیادی دارد.

بخش عمده طلای جهان از معادنی تأمین می‌شود که در آن معادن، طلا محصول اصلی قلمداد می‌شود اما اغلب در حین تصفیه، فلزات دیگری چون مس نیز استحصال می‌گردد. در اکثر معادن ایالات‌متحده طلا به همراه س استخراج می‌شود. در کانادا طلا از کانی‌های نیکل و در آفریقای جنوبی از کانی‌های پلاتین بازیابی می‌شود. در سراسر جهان کانی‌های طلا و کانسارهای آبرفتی، محصولات فرعی ارزشمندی را فراهم می‌آورند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به چندین معدن طلای مهم آفریقای جنوبی اشاره کرد که در آن‌ها فلز اورانیوم به‌عنوان محصول فرعی در کنار طلا تولید می‌شود.



به‌طورکلی کانسارهای طلا به دودسته کانسارهای برجا و کانسارهای آبرفتی طبقه‌بندی می‌شوند. در کانسارهای برجا، طلا همراه سنگ‌های آذرین اسیدی عمیق و میانی و به‌ندرت در سنگ‌های آذرین خروجی یافت می‌شود اما کانسارهای آبرفتی از تخریب کانسارهای برجا و جابجایی آن‌ها به‌وسیله‌ی عوامل طبیعی، تشکیل می‌شوند و در این حالت، تجمع طلای ناب در بستر رودخانه‌ها و دریاچه‌های بسته خواهد بود.



دو روش معدن کاری در سطح معادن جهان وجود دارد. روش روباز و روش زیرزمینی. روش نخست بیشتر در آمریکای شمالی و استرالیا و روش دوم در آفریقای جنوبی رایج و مرسوم است. اغلب در معادی که در ابتدای فعالیت خود قرار دارند به دلیل اینکه سنگ‌های معدنی آن قابل‌دسترس است روش روباز استفاده می‌شود ولی با انجام برداشت‌های مداوم و تهی شدن ذخایر سطحی، از آن به بعد روش زیرزمینی به کار گرفته می‌شود. محتوای اجرای دو روش معدن کاری فوق در طول سال‌های متمادی که از ابداع آن‌ها می‌گذرد با تغییرات چندانی مواجه نشده و تقریباً ماهیت اصلی خود را حفظ کرده‌اند و تغییرات آن صرفاً از جنبه تکنولوژیکی بوده است.



کانسارهای مختلف طلا در محیط‌های متفاوت و طی فرایند و سازوکارهای مختلف تشکیل می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر فرایندها و پارامترهای متفاوتی در تشکیل و تمرکز این کانسارها نقش دارند. نوع ذخیره طلا از طریق مطالعات دقیق زمین‌شناسی و عملیات مهندسی اکتشاف و طی مراحل مختلف تعیین می‌گردد. این مطالعات در طراحی شیوه استخراج و بهره‌برداری از معدن و همچنین در فراوری و استحصال طلا نقش پایه و اساسی ایفا می‌کنند. گرچه روش‌های استخراج تحت دو شیوه کلی یعنی روباز و زیرزمینی مطرح می‌شود اما در عمل، طراحی موفق شیوه استخراج با استفاده از نوع ذخیره و ژئومتری سه‌بعدی ذخیره، تناژ و عیار میانگین طلا صورت خواهد گرفت.