صالحی ماشین ایرانیان

آموزش فرمول ساخت …

آموزش فرمول ساخت طلا

آموزش فرمول ساخت طلا: طلا و جواهرسازی هنری مدرن و به روز است که ریشه آن در زمان ایران باستان بوده. امروزه ساخت طلا و جواهرسازی بازار کار عالی دارد و یکی از پردرآمدترین مشاغل روز دنیا به شمار می آید. طلا فلزی است که همانند هر فلز دیگری دارای مزایای خاص خود می باشد که از جمله آن ها می توان به طول عمر بالا، سختی بالا، شکل پذیری بالا و آسان، سازگاری با محیط زیست و …. اشاره کرد.

آموزش فرمول ساخت طلا (مراحل ساخت طلا)



اولین فرمول ساخت طلا، ایده پردازی و مدلسازی طلا می باشد:




  • در مرحله ایده پردازی و مدلسازی طلا، افراد، کارگاه ها، کارخانه ها، زرگری ها و … که در زمینه ساخت طلا فعالیت می کنند با توجه به سلایق افراد و قشر های مختلف جامعه، شرایط فرهنگی، اقتصادی، تاریخی، سیاسی یک جامعه و …. طرح های مورد نظر را ارائه می دهند.



دومین مرحله در ساخت طلا، طراحی و پیاده سازی می باشد:




  • پس از ایده پردازی، باید ایده مورد نظر را طراحی و پیاده سازی کرد. طراحی ساخت طلا با روش های خاصی انجام می شود که از جمله آن ها می توان به طراحی ساخت طلا به صورت دستی و یا طراحی با استفاده از نرم افزار اشاره کرد.



سومین فرمول ساخت طلا، قالب سازی می باشد:




  • بعد از طراحی ایده های مورد نظر با روش های دستی یا با استفاده از نرم افزار، باید آن را قالب سازی کرد. در مرحله قالب سازی از دستگاه های پرینتر سه بعدی استفاده می شود که با استفاده از این دستگاه می توان با دقت و سرعت بالا، طلا را مدلسازی کرد و آن را با کیفیت بالا قالب سازی کرد.



چهارمین مرحله در ساخت طلا، ریخته گری می باشد:




  •  پس از ساخت قالب، مرحله ریخته گری طلا و جواهر آغاز می شود. مرحله ریخته گری طلا و جواهر با روش های گوناگونی انجام می شود که شامل ریختگری طلا و جواهر به روش خاک ماسه، سانتریفوژ، مکشی و القایی می باشد. 



پنجمین فرمول ساخت طلا، سوهان کاری می باشد:




  • در مرحله سوهان کاری، سوهان کار باید طلایی که پس از طراحی، قالب سازی و ریخته گری به دست او می رسد را با ظرافت و با دقت سوهان کاری کند. از نمونه سوهان هایی که یک سوهان کار از آن استفاده می کند شامل سوهان صاف و مسطح، سوهان مثلث ‌شکل یا سه ‌ضلعی، سوهان مدور، سوهان نیمه‌ مدور، سوهان چاقو، سوهان ضامن ‌دار و …. می باشد.



ششمین مرحله در ساخت طلا، مخراج کاری و یا مرصع کاری می باشد:




  • در مرحله مخراج کاری، مخراج کارها با استفاده از صدها روش و با دقت و ظرافت بسیار بالا سنگ های قیمتی را بر روی فلزات متصل می کنند. مخراج کار ها سنگ و گوهر قیمتی را با روش های متنوع بر روی پایه مخصوص طراحی شده برای فلز قرار می دهند که اصطلاحاً به این روش مخراج کاری می گویند. لازم به ذکر است که نصب این سنگ ها بر روی فلزات با استفاده از چسب انجام نمی شود.



هفتمین فرمول ساخت طلا، تمیز کاری و پرداخت کاری می باشد:




  • تمیزکاری بعد از اتمام مرحله مخراج کاری، شروع می شود. در این مرحله همان طور که از نامش پیداست، با استفاده از ابزار های مختلف، مدل مورد نظر را تمیزکاری می کنند. بعد از تمیزکاری، به جلا دادن طلا می پردازند.



 هشتمین و آخرین مرحله در ساخت طلا، آبکاری می باشد:




  • آبکاری آخرین مرحله در فرمول ساخت طلا می باشد که بعد از اتمام تمیزکاری انجام می شود. می توان گفت این مرحله مهم ترین مرحله در ساخت طلا است. چرا که بعد از اتمام این مرحله کار برای ارائه به بازار می رود. آبکاری با استفاده از تکنیک ها و روش های مختلفی انجام می شود که از مهم ترین آن ها می توان به آماده سازی قطعه، تمیز کردن سطح قطعه، لیزگیری، صیقل کردن سطح قطعه، شست و شوی قطعه آبکاری شده و …. اشاره کرد.