صالحی ماشین ایرانیان

تفاوت میان طلاهای …

تفاوت میان طلاهای ۱۴ عیار، ۱۸ عیار و ۲۴ عیار چیست؟

در ۱۸ عیار ۷۵ درصد طلا وجود دارد که با یک فلز پایه مثل نیکل یا مس ترکیب شده است. در طلای ۱۴ عیار هم ۵/۵۸ طلا وجود دارد. معمولا هر قدر عیار طلا بالاتر باشد، فلز نیز نرم‌تر است. اما یادتان باشد که داشتن طلای ۲۴ عیار، همیشه هم خوب نیست زیرا دوام کمتری دارد.

جالب است بدانید که طلای ۱۴ عیار دوام بالاتری نسبت بقیه طلاها دارد زیرا با فلز دیگری ترکیب شده که به آن مقاومت می‌بخشد. مثلا حلقه‌هایی که از طلای ۱۴ عیار ساخته شده باشند، از دوام بیشتری برخوردارند.





ریشه عیار چیست و چه علامت‌هایی را می‌توان روی طلا پیدا کرد؟ 

از نظر قانونی روی هر قطعه طلا علاوه بر میزان عیار آن باید علامت ثبت شده کارخانه سازنده نیز درج شود. ( نام کشور صادرکننده طلا نیز می‌تواند نوشته شود، اما این مورد الزامی نیست )  در ایالات متحده هر چیزی که عیارش کمتر از ۱۰ باشد، نمی‌تواند به عنوان طلا به فروش برسد.



 





 



طلای سفید چیست؟ 

طلای سفید را نمی‌توان در طبیعت یافت. درحقیقت طلای سفید همان طلاست که با فلزاتی با رنگ روشن‌تر (ترکیب آلیاژ) شده و اغلب نیز به منظور این که سفیدتر به نظر برسد، با رادیوم فلزی از خانواده پلاتینیوم آب داده می‌شود.

آب رادیوم کردن طلای سفید مانند واکسی است که به ماشین شما زده می‌شود تا رنگ آن براق‌تر و زیباتر به نظر برسد. همان طور که اتومبیل به طور منظم نیازمند واکس زدن است، طلای سفید هم باید مرتبا آب رادیوم داده شود تا درخشندگی آن از بین نرود. طلا همچنین می‌تواند با دیگر فلزات ترکیب شود و به رنگ‌های صورتی و سبز درآید. پس اگر جایی طلاهایی رنگی دیدید، نگویید تقلبی است.





معنای عبارت‌های طلای قرمز و طلای پر شده چیست؟ 

طلای قرمز، نقره با عیار صحیح است که آب طلا داده شده باشد. طلای پر شده یک فلز پایه مانند نیکل است که با یک لایه نازک طلا پوشانده شده است. قیمت این نوع از جواهرات ارزان است، اما با گذر زمان لایه طلا از بین می‌رود. هیچ‌گاه برای هدیه دادن این نمونه‌ها را انتخاب نکنید. زشت و خارج از ادب است.

آیا جلا دادن طلا خوب است؟

نه. اگر با یک شوینده شیمیایی این کار انجام شود، چون طلا فلز نرمی است در نتیجه به راحتی روی آن خش می‌افتد. بنابراین تمیز کردن زیاد طلا می‌تواند لایه‌های نازک را از بین ببرد.در عوض این کار، شما می‌توانید حلقه‌هایتان را در هنگام ظرف شستن از دست بیرون آورید یا آنها را با آب صابون و یک پارچه نرم به آرامی تمیز کنید.

چگونه طلا بخریم؟

برای اینکه در طلافروشی‌ها گیج نشوید،‌ ابتدا سری به بورس طلا و جواهر بزنید. در میان خیل عظیم فروشگاه‌ها، تعدادی را نشان کنید و برای خرید به همان سر بزنید. برای اینکه بفهمید کدام فروشگاه با سلیقه شما هماهنگ‌تر است، نگاهی به ویترین‌ها بیندازید. هر کدام از ویترین‌ها که تعداد بالاتری از جواهراتشان با سلیقه شما می‌خواند، برای انتخاب شما بهتر است. وقتی به فروشگاه موردنظرتان وارد شدید،‌ سعی کنید در درجه اول تعیین کنید که چه می‌خواهید. دستبند؟ انگشتر؟ شاید هم سرویس کامل. حالا می‌توانید از فروشنده بخواهید جدیدترین نمونه‌هایش را در اختیارتان بگذارد. اگر در میان آنها چیزی نپسندیدید، به نمونه‌های قدیمی‌تر مراجعه کنید. در نهایت هم می‌توانید اگر باب میلتان نبود، فروشگاه بعدی را امتحان کنید.



 



اغلب طلایی که در جواهرات به کار می‌رود، طلای خالص نیست.مقدار طلای موجود در یک گردنبند یا حلقه بر اساس مقیاس عیار سنجیده می‌شود.

طلای خالص ۲۴ عیار است. شمش‌های طلایی که در خزانه کشورها نگهداری می‌شوند ۹۹.۹۵ درصد خالص یا ۲۴ عیار محسوب می‌شوند.

هنگامی که در روند جواهرسازی فلزات دیگر به طلا افزوده می‌‌شود، میزان خلوص طلا و در نتیجه عیار آن افت می‌کند.

برای مثال طلای ۱۲ عیار از لحاظ وزنی دارای پنجاه درصد طلا و پنجاه درصد آلیاژ است.

کلمه karat در انگلیسی هم به معنای “عیار”- میزان خلوص طلا و هم به معنای “قیراط”- واحد وزن به اندازه ۲۰۰ میلی‌گرم که برای طلا و جواهرات به کار می‌رود.

در بازارهای قدیمی آسیا این دانه‌ها برای متعادل کردن کفه‌‌های ترازوهایی برای توزین طلا به کار می‌رفتند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.





عمده‌ترین موارد تقاضای طلا برای جواهرات، صنایع الکترونیک، دندان‌پزشکی، سرمایه گذاری‌های جزیی و دیگر موارد است. تقاضای مشتری یکی از موارد تقاضای طلا است که مجموع سرمایه گذاری‌های جزیی و تقاضا برای جواهرات را شامل می‌شود. میزان تقاضای طلا برای مصارف دندان‌پزشکی و صنایع در طول سا‌ل تقریباْ ثابت است و تغییر خاصی را نشان نمی‌دهد ولی تقاضای طلا برای جواهرات در طول سال متغیر است بطوری‌که در سه ماهه آخر سال بالاترین مقدار را نشان می‌دهد و در تمام کشورها بالاترین میزان تقاضای طلا در روزهای قبل از سال نو آن‌ها است که به‌دلیل مصرف در ساخت جواهرات می‌باشد. اطلاعات موجود در سال ۱۹۹۵ معرف آن است که کشورهای آسیای‌شرقی و جنوب‌شرقی مجموعاْ با خرید ۱۱۲۶ تن طلا رکورددار تقاضای طلا در سطح منطقه بوده‌اند. این مقدار حدود ۴۰ درصد کل تقاضای جهانی طلا بود که دلیل عمده آن شکوفایی اقتصادی این منطقه از جهان در این سال‌ها است. کشور هند با متوسط تقاضای ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن طلا، در صدر کشورهای مصرف کننده طلا قرار دارد زیرا در هند طلا و جواهرات جایگاه ویژه‌ای دارد.

کشورهای خاورمیانه مجموعاْ از نظر تقاضای طلا در رده دوم قرار دارند. ایالات متحده آمریکا با متوسط تقاضای ۳۵۰ تا ۴۵۰ تن در رده سوم قرار دارد، به عبارتی هند به تنهایی مصرف بالاتری از مجموع کشورهای خاورمیانه و ایالات متحده آمریکا دارد. در رده‌های بعدی چین و کشورهای اروپایی قرار دارند. عربستان سعودی و ترکیه در رده‌های ششم و هفتم واقع شده‌اند. بیشترین مورد مصرف طلا در ساخت جواهرات و وسایل زینتی است که برمی‌گردد به خواص ویژه این فلز از جمله: مقاومت در برابر اکسید شدگی و تیره شدگی، جلا و رنگ زیبای آن و همچنین اثر آرام‌بخش آن بر اعصاب .